بازار این هفته با تنش های بیرونی زیادی همراه بود. افزایش نرخ دلار از یک سو، جنگ تجاری چین و آمریکا از سویی دیگر دو روز ابتدایی هفته را با معاملاتی منفی همراه کرد. افت قیمت های جهانی نفت و فلزات پایه در بازارهای بین المللی هم با افت همراه شد طبق انتظار شاهد در اکثر نمادهای گروه های فلزی، خودرویی، معدنی، پالایشگاهی و شیمیایی شاهد معاملاتی منفی و بعضا صف فروش بودیم.

، وزیر صنعت  در نامه ای خواهان لزوم استفاده از دستورالعمل جدید برای قیمت گذاری محصولا فولادی، مس و آلومینیوم شده است. در این دستورالعمل، نرخ ارز مبادله ای به عنوان مبنای محاسبه نرخ محصولات پیشنهاد شده است.

در روز یکشنبه که التهابات ارزی به اوج خود رسیده بود و دلار تا ۶۲۰۰ تومان هم معامله شد، نماد های به اصطلاح دلاری با افزایش حجم معاملات روبرو شدند و گاها صف خرید های سنگینی داشتند. افزایش اقبال عمومی به شرکت های صادرات محور باعث شد که سایر نمادها روزی خونین را تجربه کنند و نقدینگی در نمادهای دلاری باقیش بماند.

نمادهای زاگرس، شیران، فولاد، کچاد، کیمیا، هرمز، کاما، کنور و فرآور و چندین نماد دیگر جز نمادهایی بودند که با استقبال خوب خریداران مواجه شدند. 

تثبیت نرح ارزی تصمیم مهم ستاد اقتصادی دولت در این هفته بود که توسط آقای جهانگیری اعلام شد. طبق گفته ایشان ارز برای همه فعالیت های لازم ۴۲۰۰ تومان خواهد بود. "نرخ دلار از امروز برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خودشان به ارز نیاز دارند، ۴ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود". اسحاق جهانگیری دوشنبه شب و در پایان جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، گفت: با این رقم، ارز مورد نیاز همه بخش ها از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی ارز تامین می شود. 

بانک مرکزی طی اطلاعیه ای اعلام کرد، خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانک و صرافی های مجاز قاچاق محسوب می گردد و طبق بندهای اطلاعیه اعلامی، تمام اشخاص، مجاز به نگهداری حداکثر ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بوده و در صورت کشف میزان بیش از آن در اختیار هر شخص، با مرتکب بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

شاخص کل در پایان این هفته در ارتفاع ۲۸۷,۹۶ واحدی قرار گرفت تا به نسبت به هفته قبل با کاهش ۹۰۰ واحدی مواجه شود.

مجامع شرکت های بورسی و فرابورسی در هفته آینده (هفته چهارم فروردین 97)

سپ، رمپنا، غمارگ، قپیرا، کفپارس، شپلی


بیشتر بخوانید:

نحوه دریافت کد بورسی آنلاین (یا تغییر کارگزاری)        کلیک کنید

معرفی شرکت پردازش اطلاعات مالی      کلیک کنید

معرفی شرکت مشاوره سرمایه گذاری   کلیک کنید

عضویت در کانال تلگرام vip   کلیک کنید