مقاله پیش بینی وضعیت خودرویی ها و قطعه سازی ها از زبان بنده (محسن تقی نژاد) که در هفته نامه بورس هفته اول خرداد به چاپ رسید

برای مشاهده متن کامل یا دانلود پی دی اف به ادامه مطلب مراجعه کنید

رشد شاخص بورس

اگر رشد شاخص بورس را از ۹۰ هزار واحد تا ۲۱۰ هزار واحد در نظر بگیریم طی یک حدودا یک سال شاخص کل توانسته است به طور میانگین ۱۳۳% رشد کرده است. این رشد بدین معنی است که به طور میانگین همه سهم های بورس طی یک سال اخیر به طور میانگین ۱۳۳% رشد کرده اند اما شرکت ها و گروه هایی بوده اند که رشدشان کمتر از میانگین بازار بوده است.
شاخص گروه خودرو طی یک سال اخیر از ۱۴۰۰۰ در حال حاضر به ۲۶۰۰۰ ریال رسیده است که به معنای بازدهی حدودا ۹۲% سهم های این گروه می باشد.
در مقایسه گروه خودرو با شاخص کل متوجه شکاف ۴۰ درصدی بازدهی در گروه خودرو خواهیم شد که عمدتا به دو دلیل است:

۱. ریالی بودن صنعت خودرو

هزینه های صنعت خودرد به دلیل این که درصد زیادی از قطعات خود را از خارج از کشور وارد می کند بسیار مرتبط به نرخ ارز است و جهش چند برابری نرخ ارز باعث شده است که هزینه های این شرکت ها بسیار بالا برود و بالطبع با بالا رفتن هزینه سودآوری شرکت کاهش می یابد و همین امر در کاهش یا عدم رشد به اندازه کافی در قیمت سهام این شرکت ها موثر خواهد بود

۲. عدم درج قیمت های جدید در صورت های مالی

فروش های فوری های سایپا و ایران خودرو بعد از قطعی شدن افزایش قیمت خودرو با قیمت های جدید و رسمی روی سایت خود اقدام به فروش خودرو کردند اما هنوز این قیمت های جدید بر روی صورت های مالی آن ها اعمال نشده است

در بازار سهام هم دو لیدر این صنعت خساپا و خودرو هستند که گاها در مواقعی تبدیل به لیدر کل بازار هم شده اند. 

با توجه به عدم رشد گروه خودرو به اندازه شاخص کل; ورود نقدینگی جدید توسط سهامداران در این صنعت; اعمال احتمالی قیمت های جدید خودرو در صورت های مالی به نظر می رسد بتوان رشد این گروه را در آینده متصور بود. البته لازم به ذکر است در این گروه شرکت های قطعه سازی اوضاع بهتری از نظر تکنیکالی و تابلوخوانی نسبت به شرکت های خودروسازی دارند و در صورت رشد کلی این گروه شرکت های قطعه سازی احتمالا رشد بهتری را نسبت به خودروسازی ها تجربه خواهند کرد


دانلود پی دی اف: دریافت