دو اتفاق بسیار مهم بازار بورس را این هفته تحت تاثیر قرار داد .

 ابتدای هفته با توجه به سیستم جدید انتشار اطلاعات ناشران، حذف دو عامل مهم تصمیم گیری EPS و P/E از سایت سازمان بورس (TSETMC.COM) باعث شد همان ابتدای هفته بازاری منفی و هیجانی را شاهد باشیم.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه توقف طولانی مدت نمادها از مشکلاتی بود که به واسطه انتشار پیش‌بینی EPS با آن روبرو بودیم، عنوان کرد: در دستور العمل جدید، توقف طولانی مدت نمادها به حداقل رسیده است. بسیاری از نمادها به دلیل عدم ارایه پیش‌بینی سود یا تعدیل بیش از 20 درصد که معمولا همراه با ابهامات اساسی بود، متوقف می شدند که از این پس شاهد آن نخواهیم بود.

ناآرامی های اخیر کشور در شهرهای مختلف هم مزید بر علت شد تا طی دو روز ابتدایی هفته شاخص کل با اصلاح 2400 واحدی مواجه شد به گونه ای که یادآور یکشنبه سیاه دی ماه سال 92 بود. البته حمایت حقوقی ها از بازار و خریدهای مکرر آنان باعث شد تا کمی از فشار فروش در روزهای ابتدایی کاهش بیابد.  

در این روزهای منفی بازگشایی نماد بانک سینا (وسینا) از اتفاقات مهم این هفته بود که صف خرید آن در در بازار چشم نوازی می کرد و با معامله 45 میلیون سهمی جز نمادهای مورد توجه بازار این هفته بود. این در حالی است که اکثر نمادهای بانکی همچون وبصادر، دی، وتجارت، وگردش، وپست و چند نماد دیگر مدت هاست که بسته هستند و کام سهامداران خود را تلخ نموده اند.

نماد ذوب آهن (ذوب) این هفته هم خبر ساز بود. این سهم در روز دوشنبه با صف خرید سنگین مواجه شد که برخی فعالان بازار دلیل آن را خرید سهام ذوب توسط فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)عنوان کردند. اما دکتر بهرام سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان آب پاکی را روی دست سهامداران ذوب ریخت و اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان مادر صنعت ایران است و برای موفقیت آن پشتیبانی و همکاری میکنیم ولی در شرایط فعلی برنامه ای برای خرید سهام آن شرکت نداریم.

در گروه ماشین آلات و دستگاه های برقی  بترانس پس از برگزاری مجمع عادی بطور فوق العاده متعادل و کم حجم به گردونه دادوستدها بازگشت.

شایعاتی مبنی بر تعیین تکلیف انتقال شرکت پارس آنلاین و بازگشایی نماد های وب در بازار به گوش می رسید. البته این سهم از نوسانات منفی بازار جان سالم به در برده و باعث شده که سهامداران این سهم حداقل قیمت سهامشان تغییری نکند!

از اخبار مهم بازار این هفته دیگر پیرامون دو نماد شپلی و شمواد بود. این دو شرکت که شمواد از زیرمجموعه های شپلی به حساب می آیند از بازار بورس اخراج شدند و آماده انتقال به بازار فرابوررس شدند.

در روز چهارشنبه قبل از شروع بازار نماد وپترو با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد و در ادامه بازار با رشد حدود 6 درصدی به گردونه معاملات بازگشت.

 

شاخص کل در پایان این هفته در ارتفاع 929,95 واحدی قرار گرفت که نسبت به هفته قبل با کاهش چشم گیر 1300 واحدی مواجه شد.


مجمع شرکت های بورسی و فرابورسی در هفته سوم دی ماه 96

 

نگارنده: محسن تقی نژاد                                                              


کانال تلگرام:  @mtaghinejad_ir

اینستاگرام: @mtaghinejad_ir