این هفته ذوب آهن، درپی انتشار خبر افزایش سرمایه ۲۲ درصدی از محل آورده نقدی سهامداران، هر 5 روز هفته را با فشار عرضه ها و معاملاتی منفی مواجه بود و در دو روز ابتدایی هفته (شنبه و یکشنبه) با صف فروش مواجه شد. این معاملات منفی در نماد ذوب از عدم تمایل سهامداران ذوب آهن به مشارکت در فرآیند افزایش سرمایه حکایت دارد.


رشد قیمت ها جهانی نفت در بازارهای بین المللی باعث شد که گروه های پالایشگاهی و روانکارها مجددا مورد استقبال اهالی  بازار قرار گیرند. سهام شرکت هایی چون شرانل و شبهرن که از تولید کنندگان روغن های صنعتی به شمار می آیند از اقبال بیشتری برخوردار بودند.

از جمله اخبار مهم حوزه نفت در این هفته توافق ایران و برزیل توافق بر سر ساخت پالایشگاه نفت خامی بود که اقدام به پالایش نفت خام سنگین ایران در این کشور کنند.


عجیب ترین اتفاق هفته لغو عرضه اولیه نطرین بود. این سهم قرار بود یکشنبه عرضه شود اما به دلایل نامعلومی لغو شد. سپس چند ساعت بعد مدیر نظارت بر ناشران بورسی در مصاحبه با خبرگزاری بورس 24 اعلام داشت: اکنون یکی از ابهامات عمده این شرکت در سازمان بورس در حال بررسی است.

اما خبرها حاکی از آن بود که بدهی ۳ میلیارد تومانی شرکت به یک شخص سبب مانع شدن نهاد ناظر از این عرضه شده است و ظاهرا شخص طلب کار قبول کرده که بابت طلب خود در قالب افزایش سرمایه سهام دریافت کند.

فردای آن روز (دوشنبه چهارم دی) اطلاعیه ای جدید مبنی بر عرضه دوباره نطرین توسط ناظر بازار اعلام شد. ساعت سفارش گیری 12:30 الی 14:30 بود اما ساعت 15 ناظر بازار اطلاعیه زیر را منتشر کرد تا همه را غافل گیر کند:

تعویق عرضه اولیه شرکت عطرین نخ قم(نطرین1): کارگزاران محترم عضو فرابورس، به اطلاع می رساند؛پیرو پیام های قبلی این مدیریت، به منظور بررسی اطلاعات جدید ارائه شده امروز دوشنبه مورخ 1396/10/04 توسط حسابرس شرکت، زمان عرضه اولیه سهام شرکت عطرین نخ قم در نماد معاملاتی "نطرین1" تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد. بدیهی است زمان سفارش گیری مجدد و عرضه اولیه متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.



سه شنبه روز جالبی در بازار رقم خورد و پس از مدت ها سهم سنگین فارس صف خرید را تجربه کرد. البته در گروه شیمیایی متعادل، معاملات پرتقاضای نمادهای شدوص، شاراک و تاپیکو چشم نوازی می کرد.


در آخرین روز کاری هفته در همان شروع بازار شاهد عرضه صف خرید نماد تازه وارد امید بودیم که در نهایت سهم در قیمت 1904 ریال متعادل شد تا حدود ۱۷ درصد سود را نصیب سرمایه گذاران خود کند.


با توجه به قرار گیری بازارهای بین المللی در ایام کریسمس، گروه های فلزی و معدنی اکثرا معاملاتی منفی و کم فروغ را تجربه کردند در بازار چهارشنبه، در میان معاملات منفی این گروه صف خرید نمادهای فروس و کدما، چشم نوازی می کرد.

 

مجمع شرکت های بورسی و فرابورسی در هفته دوم دی ماه 96

 

نگارنده: محسن تقی نژاد                                                              


کانال تلگرام:  @mtaghinejad_ir

اینستاگرام: @mtaghinejad_ir