مجامع شرکت های بورسی و فرابورسی در هفته آینده (هفته دوم بهمن 96)

بالاس، تایرا، سدبیر، کخاک


اگر قصد دارید در مورد انواع مجامع اطلاعات بیشتری کسب کنید مطالعه مقاله زیر که در ادامه مطلب است را به شما پیشنهاد میکنم:


بیشتر بخوانید:

نحوه دریافت کد بورسی آنلاین (یا تغییر کارگزاری)        کلیک کنید

انواع مجامع در بورس      کلیک کنید

عضویت در کانال تلگرام vip   کلیک کنید



مجمع چیست ؟

به گردهمایی سهامداران و ذی‏نفعان یک شرکت سهامی مجمع می‏گویند.

اهداف همه مجامع تصمیم‏گیری در مورد یک موضوع خاص است و اگر یک شرکت سهامی عام باشد باید تمامی ذی‏نفعان در مورد این تصمیم با خبر شوند و نظر خود را اعلام کنند.

انواع مجامع

مجامع عمومی شرکت ها به چند دسته کلی تقسیم می شوند:

·       مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده

·       مجمع عمومی فوق‌العاده

·       مجمع عمومی عادی سالانه

·       مجمع عمومی مؤسس

 

مجمع عمومی چیست ؟

مجمع عمومی شرکت سهامی، از اجتماع صاحبان سهام و ذی‏نفعان تشکیل می‌شود.

مقررات مربوط به حضور عده لازم برای تشکیل مجمع عمومی و آراء لازم جهت تصمیم‌گیری، در اساسنامه شرکت معین خواهد شد، مگر در مواردی خاص!

مجامع عمومی شرکت‌های سهامی به ترتیب عبارتند از مجمع عمومی مؤسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فو‌ق‌العاده.

 

 

مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده

مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العادهبه دعوت رئیس هیأت مدیره بورس(در صورت تقاضای کتبی یک سوم اعضای سازمان) تشکیل شود.

آگهی تشکیل این مجم دست کم 3 روز تمام پیش از تاریخ تشکیل،‌ باید اطلاع کارگزاران بورس برسد.

 

مجمع عمومی فوق العاده

موضوعاتی چون  اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه شرکت، کاهش یا افزایش سرمایه و انحلال شرکت فقط در مجمع عمومی فوق‌العاده قابل رسیدگی است.

در مجمع عمومی فوق‌العاده دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رأی دارند (50%+1) باید حاضر باشند و تصمیمات مجمع همواره با اکثریت دو سوم آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود.

 

مجمع عمومی عادی سالانه


مجمع عمومی عادی سالانه برای رسیدگی به صورت‌های مالی شرکت، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت و تقسیم سود و اندوخته بین صاحبان سهام، تشکیل می‌شود.

زمان تشکیل این مجمع سالی یکبار و در زمانی است که در اساسنامه پیش‌بینی شده است.

مجمع عمومی عادی با حضور حداقل بیش از نیمی از سهامداران به نسبت تعداد سهام رسمیت می‌یابد و تصمیمات همواره با اکثریت نصف به علاوه یک آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود.

دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجامع عمومی باید از طریق نشر آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار، سایت رسمی سازمان بورس یا سایت شرکت به عمل آید.

فاصله بین نشر آگهی و تاریخ تشکیل مجمع حداقل 10 روز و حداکثر 40 روز است.


 دانلود فایل پی دی اف مقاله انواع مجامع در بورس 

دریافت
حجم: 265 کیلوبایت